Květná 15, 603 00 Brno, epodatelna

ID datové schránky: avraiqg
IČO: 75014149, DIČ: CZ75014149
Prohlášení o přístupnosti | Zásady ochrany soukromí
Vyhláška Ministerstva zemědělství č. 121/2023 Sb. o požadavcích na pokrmy v souvislosti s iniciativami k omezení plýtvání s potravinami přináší některé změny směřující mimo jiné i k usnadnění darování přebytečného jídla (např. charitativním organizacím nebo potravinovým bankám). Vyhláška nově upřesňuje pravidla pro zchlazování a zmrazování pokrmů, které se při darování často využívají, aby bylo možné zajistit bezpečný a časově pružný způsob předání pokrmů konečným příjemcům darovaných potravin. Dle ustanovení § 3 odst. 2 vyhlášky č. 121/2023 Sb. je zchlazování nebo zmrazování pokrmů možné po celou dobu lhůty stanovené provozovatelem potravinářského podniku (který provozuje stravovací službu) pro jejich vydání.
Pokrmy lze zchladit anebo zmrazit až do konce lhůty pro jejich vydání, kterou si PPP na základě analýzy rizika stanovil v rámci postupů založených na zásadách HACCP. Výrobce také stanoví dobu použitelnosti takto zchlazených či zmrazených pokrmů.
§ 3 Způsob uvádění pokrmů na trh
(1) Teplé pokrmy se uvádějí na trh tak, aby byly spotřebiteli dodány ve lhůtě pro jejich vydání stanovené provozovatelem potravinářského podniku, který provozuje stravovací službu, v rámci postupů založených na zásadách analýzy rizik a kritických kontrolních bodů za teploty nejméně +60 °C.
(2) Teplé pokrmy uváděné na trh podle odstavce 1 po uplynutí lhůty pro jejich vydání nelze dále uchovávat, ohřívat ani zchlazovat nebo zmrazovat.
Darovat lze pokrmy pouze před uplynutím doby použitelnosti, kterou si PPP stanovil v rámci HACCP a rovněž proces darování pokrmů musí být v rámci HACCP zapracován.
Vycházíme z toho, jak na datum použitelnosti („spotřebujte do“) pohlíží nařízení (EU) č. 1169/2011, které stanoví, že potraviny s prošlou dobou použitelnosti se nepovažují za bezpečné v souladu s čl. 14 odst. 2 až 5 nařízení (ES) č. 178/2002 a nesmí se uvádět do oběhu.
Je na každém PPP/výrobci pokrmů, jak si na základě analýzy rizika stanoví délku doby pro výdej pokrmů/ dobu použitelnosti. Pokrmy lze však darovat pouze v rámci doby stanovené pro výdej či v rámci doby použitelnosti, není možné pokrmy darovat po uplynutí této doby, darované pokrmy by se měly dostat k potřebným v rámci doby stanovené pro výdej či v rámci doby použitelnosti. V případě teplých pokrmů mívají obvykle provozovny stanovenou dobu pro výdej/ dobu použitelnosti mezi 4-6 hodinami, prakticky to znamená, že předání dopravci, převoz i konzumace darovaného pokrmu se musí uskutečnit v rámci tohoto časového rozpětí, ne po uplynutí doby použitelnosti.
V případě, že není z praktických/časových důvodů možné zajistit předání darovaných pokrmů konečným příjemcům v rámci lhůty stanovené pro výdej pokrmů, je možné pokrmy před uplynutím lhůty při zohlednění analýzy rizika zchladit/zmrazit a darovat pokrmy ve zchlazeném/zmrazeném stavu.
Trvanlivost zchlazených či zmrazených pokrmů není legislativně stanovena, neboť je na výrobci pokrmu, aby s ohledem na bezpečnost potraviny o trvanlivosti rozhodl.
V některých případech lze akceptovat i skupinové značení, a to takovým způsobem, aby byly pokrmy jednoznačně identifikovatelné a aby přijímající charitativní organizace měla k dispozici všechny povinné údaje. Musí být zajištěna rovněž sledovatelnost, proto je vhodné využívat předávací protokol, kde bude uveden seznam darovaných pokrmů, množství (např. počet porcí), informace o alergenech, datum použitelnosti/čas spotřeby u teplých pokrmů, podmínky úchovy, teplota při předání). Charitativní organizace v rámci výdejního místa má pak povinnost poskytnout v souladu s§ 9a odst. 1 zákona č. 110/1997 Sb. informace o pokrmech svým klientům (povinně informace o názvu pokrmu a alergenech). Praktickými aspekty darování pokrmů se dlouhodobě zabývá například organizace „Zachraň jídlo“, která na svých stránkách publikuje řadu materiálů a vodítek.
Podle článku 17 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 178/2002 mají provozovatelé potravinářských podniků (dále jen PPP) povinnost ve všech fázích výroby, zpracování a distribuce zajistit v podnicích, které řídí, aby potraviny a krmiva splňovaly požadavky potravinového práva, které se týkají jejich činnosti, a kontrolují plnění těchto požadavků.
Všechny subjekty z článků řetězce (restaurace/jídelna/cateringová společnost – společnost zajišťující rozvoz darovaných pokrmů – přijímající charitativní organizace) jsou tedy považovány za PPP a mají povinnost dodržovat legislativní požadavky potravinového práva, aby byla zajištěna bezpečnost pokrmů.
Musí tedy plnit mimo jiné také požadavky:
Každý ze subjektů tohoto řetězce má registrační povinnost vůči příslušnému dozorovému orgánu – místně příslušnému inspektorátu SZPI/místně příslušné KHS. PPP by měl mít zavedeny postupy založené na zásadách HACCP a jejichž dodržování je pak předmětem kontroly dozorových orgánů.
V každém případě je vhodné uvádět všechny důležité informace o darovaných pokrmech do předávacího protokolu, aby bylo jasné, že např. ze strany subjektu, který pokrmy daruje, byla dodržena teplota uvádění na trh teplých pokrmů, že bylo stanoveno datum použitelnosti (čas spotřeby u teplých pokrmů), kterým by se pak charitativní organizace měla řídit a informovat své klienty atd.