© Státní zemědělská a potravinářská inspekce 2024.
Květná 15, 603 00 Brno,
epodatelnaszpi.gov.cz
ID datové schránky: avraiqg
IČO: 75014149, DIČ: CZ75014149
Prohlášení o přístupnosti |
Zásady ochrany soukromí
Jak se bránit proti nevyhovujícím výrobkům v obchodní síti?
29. 09. 2015Pokud spotřebitel zjistí v obchodní síti nedostatek např. výrobek zdravotně závadný (třeba plesnivý), výrobek s prošlou dobou použitelnosti, klamavě označený, neoznačený českou přelepkou, popř. neoznačený vůbec atd., jak se má zachovat? A jak se má bránit?
Nejprve by měl na nedostatek upozornit prodejce. V případě, že spotřebitel nechce nebo nemůže sjednat nápravu přímo u prodejce, může se obrátit se stížností k příslušnému inspektorátu SZPI, podle krajské příslušnosti, a to buď osobně, písemně nebo telefonicky.
Nedostatek zjištěný v obchodě spotřebitelem
Stížnost => Podnět ke kontrole => Kontrola => V případě zjištění nedostatku sankce
Vzorek předložený stěžovatelem plní pouze funkci orientační z hlediska zaměření kontroly. Nelze jej použít jako podklad pro zákonná opatření SZPI, protože nebyl úředně odebrán.
Pokud má podatel zájem o posouzení jakosti a zdravotní nezávadnosti předloženého vzorku, lze takové posouzení provést pouze jako rozbor na vyžádání za finanční úhradu. Spotřebitel může využít jakoukoliv akreditovanou laboratoří pro vyšetřování potravin. SZPI rozbory na vyžádání neprovádí z důvodu omezených kapacit, laboratoře složí zejména pro kontrolní a certifikační činnost. Seznam akreditovaných laboratoří naleznete na internetových stránkách Českého institutu pro akreditaci – ČIA: http://www.cia.cz.
SZPI není oprávněna zasáhnout do občanskoprávního vztahu mezi prodávajícím a kupujícím, rozhodnout v reklamačním sporu může jedině soud. To znamená, že inspekce nemůže pomoci spotřebiteli při navrácení peněz. Spotřebitel se musí obrátit přímo na prodejce, a pokud se s ním nedohodne, může se obrátit na soud.
Aktualizováno: 17. 4. 2020