© Státní zemědělská a potravinářská inspekce 2024.
Květná 15, 603 00 Brno,
epodatelnaszpi.gov.cz
ID datové schránky: avraiqg
IČO: 75014149, DIČ: CZ75014149
Prohlášení o přístupnosti |
Zásady ochrany soukromí
Systém managementu jakosti v SZPI
11. 06. 2021Státní zemědělská a potravinářská inspekce má systém managementu jakosti (SMJ) zavedený od roku 2005. V roce 2023 úspěšně zvládla recertifikaci a v současné době je systém certifikován dle mezinárodní normy ČSN EN ISO 9001:2016.
Systém managementu jakosti byl budován jako součást mezinárodního projektu Phare „Posílení politiky bezpečnosti potravin“.
Vedení organizace deklaruje své záměry v oblasti jakosti v Politice jakosti a k jejímu naplnění každoročně stanovuje cíle jakosti.
V rámci provedení procesní analýzy bylo identifikováno 16 procesů, které byly zahrnuty do systému managementu jakosti. Hlavní proces - kontrolní činnost probíhá v souladu s právními předpisy, s požadavky zřizovatele a s vnitřními předpisy SZPI.
Koncovými „příjemci služeb“ Státní zemědělské a potravinářské inspekce neboli koncovými „zákazníky“ procesu „kontrolní činnost“ jsou spotřebitelé vybraných výrobků a potravin, nad nimiž vykonává SZPI dozor. Ve smyslu požadavků na ochranu práv zákazníka podle Deklarace Valného shromáždění OSN jsou specifikované i nespecifikované požadavky zákazníka převedeny do právních předpisů ČR a předpisů komunitárního práva pro oblast státní kontroly, ochrany spotřebitele, obecné bezpečnosti výrobků a dalších předpisů relevantních pro působnost kontroly SZPI. Inspekce tedy zajišťuje plnění požadavků „zákazníka“ (spotřebitele vybraných potravin a výrobků) prováděním kontroly dodržování výše uvedených předpisů a informováním spotřebitele o výsledcích kontrolní činnosti.
Úřad má ve vnitřních předpisech nastaveny mechanismy pro komunikaci se spotřebiteli v režimu:
- přijímání podnětů ke kontrole
- přijímání žádostí o poskytnutí informací podle zákona č.106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím
- přijímání stížností na činnost SZPI
Každý spotřebitel, který je nespokojen s kvalitou potravin má právo zaslat Státní zemědělské a potravinářské podnět ke kontrole.
Ke sledování spokojenosti svých zákazníků využívá inspekce nejrůznější způsoby – monitoring médií, vyhodnocování ankety na webových stránkách nebo Průzkum veřejného mínění.
Kromě zájmů spotřebitele je kontrolní činnost plánována a realizována na základě požadavků zřizovatele (MZe) a výsledků komunikace s ostatními zainteresovanými stranami (spolupracující dozorové orgány v ČR i v zahraničí, spotřebitelské svazy, ostatní ministerstva apod.)
O výsledcích své kontrolní činnosti informuje inspekce prostřednictvím médií, formou tiskových zpráv (https://www.szpi.gov.cz/tz-2021.aspx), tiskových konferencí, vlastních webových stránek apod.
Správnost a účinnost systému je průběžně prověřována interními audity a každoročně přezkoumávána nezávislým certifikačním orgánem.
Systém managementu jakosti pomáhá SZPI:
- kontrolovat kvalitu provádění všech činností SZPI ovlivňujících státní dozor nad bezpečností potravin,
- analyzovat příčiny zjištění a přijímat k nim opatření k nápravě,
- kontrolovat provádění nápravných opatření a hodnotit jejich účinnost,
- neustále zlepšovat hlavní proces - kontrolní činnost.
Přílohy
- Politika jakosti [velikost: 50,9 KB, formát: pdf]
- Certifikát SMJ CZ SZPI [velikost: 59,0 KB, formát: pdf]