Stáhněte si mobilní aplikaci google play Stáhněte si mobilní aplikaci app store
Přejít na:

Na co si dát pozor při nákupu potravin

28. 06. 2022
 

Zodpovědnost za to, že potraviny nabízené v obchodní síti jsou bezpečné a splňují požadavky příslušných právních předpisů, je na provozovateli potravinářského podniku (což je fyzická nebo právnická osoba odpovědná za plnění požadavků potravinového práva v potravinářském podniku, jedná se např. o výrobce, dovozce, distributory, sklady, balírny, prodejce).

Přesto je vhodné, aby si spotřebitel všímal, jak jsou potraviny nabízeny k prodeji a vyvaroval se tak případnému nákupu nevyhovujících výrobků.

Je důležité sledovat zejména:

  • Zda je v prodejně čisto,
  • Jestli personál dodržuje zásady hygieny,
  • Jak jsou potraviny skladovány, např. zda nejsou výrobky, které mají být umístěny v chladícím zařízení (např. mléčné výrobky, lahůdky, atp.), ponechány mimo tato zařízení,
  • Zda jsou odděleny plochy podle charakteru potravin nebo činností tak, aby při úpravě, zpracování a prodeji nedocházelo k vzájemnému křížení činností, které by mohly ovlivnit zdravotní nezávadnost potravin (např. oddělený prodej masa a uzenin),
  • Jestli chladící zařízení opravdu chladí a neodtéká z něj na podlahu tekutina,
  • Zda jsou potraviny označené.

Pokud spotřebitel zjistí v prodejně nějaké nedostatky, je vhodné, aby na ně prodávajícího upozornil.

V případě, kdy spotřebitel zaznamená:

  • Potraviny s poškozenými nebo znečištěnými obaly,
  • Výrobky, u kterých jsou patrné změny barvy či vůně,
  • Rozbitá nebo naprasklá vejce,
  • Nafouklé potraviny (např. mléčné výrobky) a konzervy,
  • Neoznačené potraviny, kde jsou údaje na obalech nečitelné nebo nesrozumitelné,
  • Potraviny s prošlou dobou použitelnosti („Spotřebujte do:“)
  • Nahnilou nebo vykrájenou zeleninu,
  • Mražené výrobky, které mají změněný tvar nebo obsahují hodně ledu,

Doporučuje SZPI takové výrobky v žádném případě nekupovat, neboť zde hrozí riziko, že tyto potraviny nejsou bezpečné a mohou způsobit případné zdravotní potíže.

I při dodržení výše popsaných zásad se může stát, že si spotřebitel domů odnese nevyhovující výrobek. V takovém případě má právo potravinu reklamovat, případně lez podat podnět ke kontrole k SZPI (viz hlavní strana webových stránek – Kontakty – Podnět ke kontrole).

 

Máte-li dotaz k danému tématu, můžete se obrátit na SZPI (viz hlavní strana webových stránek – Kontakty – Vaše dotazy).