Stáhněte si mobilní aplikaci google play Stáhněte si mobilní aplikaci app store
Přejít na:

Základní informace k maloobchodu

30. 04. 2025
 

Přechodné stánky či mobilní provozovny s občerstvením v rámci farmářských trhů představují provozovny jako např. mobilní (přemístitelné) prodejní stany, stánky umístěné na trzích, nebo samostatně na veřejných prostranstvích, v prostorách obchodních center, dále v blízkosti pozemních komunikací apod. Do této skupiny náleží také pojízdné prodejny a rovněž prodejní automaty.

Základní požadavky na přechodné stánky včetně mobilních provozoven s občerstvením v rámci farmářských trhů

A\ OZNAMOVACÍ POVINNOST

V případě, že PPP provozuje přechodný stánek pro maloobchodní prodej potravin či stánek rychlého občerstvení nebo jiné stravovací služby, musí tuto činnost nejpozději v den jejího zahájení písemně oznámit SZPI.

B\ OCHRANA ZDRAVÍ SPOTŘEBITELŮ – BEZPEČNOSTI POTRAVIN/POKRMŮ

Je třeba zejména zdůraznit, že každý PPP nese primární odpovědnost za bezpečnost jím vyráběných či manipulovaných potravin a v každém okamžiku musí mít na zřeteli vysokou úroveň ochrany lidského zdraví. Požadavky na bezpečnost potravin dle nařízení (ES) č. 178/2002 jsou povinny dodržovat bez výjimky všechny subjekty, které svou činností při nakládání s potravinami překračují soukromou domácí potřebu.

C\ SLEDOVATELNOST A NABÝVACÍ DOKLADY O PŮVODU POTRAVIN

PPP musí mít v souladu s čl. 18 odst. 2 (ES) č. 178/2002, v platném znění, zavedeny systémy a postupy sledovatelnosti potravin. K potravinám musí být v souladu s § 3 odst. 1 písm. r) zák. č. 110/1997 Sb. také předloženy doklady o původu zboží. PPP musí zabezpečit systém umožňující snadno a účinně zpětně vysledovat rozličné zdroje potravin. Je nutné si po určitou dobu ponechat písemné záznamy (průvodní doklady, tj. nabývací doklady – účtenky, faktury) od všech dodavatelů, které dodali společně s potravinami nebo látkami určenými k přimísení do potravin.

D\ DATUM POUŽITELNOSTI A DATUM MINIMÁLNÍ TRVANLIVOSTI POTRAVIN

Prodejce nesmí prodávat potraviny po uplynutí data použitelnosti, neboť po uplynutí této lhůty se potravina nepovažuje za bezpečnou v souladu s čl. 14 odst. 2 až 5 nařízení (ES) č. 178/2002. Prodejce je rovněž povinen sledovat data minimální trvanlivosti, přičemž potraviny mohou být po datu minimální trvanlivosti uváděny na trh pouze tehdy, jsou-li takto označeny, odděleně umístěny a jsou-li bezpečné.

K potravinám rozbaleným v místě prodeje za účelem prodeje jednotlivých částí spotřebiteli musí PPP na vyžádání předložit SZPI původní obal potraviny nebo etiketu, které obsahují povinné informace, popřípadě postačí i čitelná
a srozumitelná kopie obalu nebo etikety. PPP má rovněž povinnost na základě ustanovení § 3 odst. 1 písm. l) zák.
č. 110/1997 Sb. přiměřeně zkrátit datum použitelnosti (resp. datum minimální trvanlivosti) po jejich rozbalení za účelem prodeje jednotlivých částí spotřebiteli, a to s ohledem na deklaraci výrobce nebo s ohledem na povahu potravin, včetně stanovení podmínek jejich dalšího uchování.

E\ PRODEJ PRODUKTŮ PŘI STANOVENÝCH TEPLOTÁCH – DODRŽOVÁNÍ PODMÍNEK ÚCHOVY

PPP musí zajistit, aby jím prodávané potraviny byly udržovány při stanovených teplotách (deklarovaných výrobci či stanovených právními předpisy), a to nejen při vlastním prodeji včetně vystavování při nabízení k prodeji, ale také po celou dobu od ukončení výroby do předání potraviny zákazníkovi, tj. i při skladování či při její přepravě/distribuci. K naplnění tohoto požadavku musí mít PPP dostatečné/vhodné prostory v chladničce pro uchovávání potravin vyžadujících dodržování chladírenských teplot (maso, masné a mléčné výrobky, sýry, mléko, čerstvé šťávy, rybí výrobky, cukrářské výrobky apod.).

F\ OZNAČOVÁNÍ VÝROBKŮ – INFORMACE PRO SPOTŘEBITELE

Rozsah informací, které musí být poskytnuty spotřebiteli jsou vymezeny v níže uvedených právních předpisech:

  • ustanovení čl. 9 nařízení (EU) č. 1169/2011, vyhláška č. 417/2016 Sb. a ustanovení § 6 zák. č. 110/1997 Sb., u balených potravin;
  • ustanovení § 7 zák. č. 110/1997 Sb. u potravin zabalených bez přítomnosti spotřebitele pro účely bezprostředního prodeje potravin;
  • ustanovení § 8 zák. č. 110/1997 Sb. u potravin nebalených;
  • ustanovení § 9a zák. č. 110/1997 Sb. u pokrmů.

PPP musí zejména poskytnout při nabídce potravin spotřebiteli informace o alergenních látkách, které jsou pro spotřebitele s potravinovou alergií nebo intolerancí klíčové pro bezpečný výběr vhodných potravin.

G\ OZNAČENÍ „DOMÁCÍ“ V NÁZVU POTRAVINY

Označení, že potravina je "domácí" „čerstvá“, „živá“, „čistá“, „přírodní“ nebo „pravá“, může být uvedeno pouze v případě, že jsou splněny požadavky stanovené v § 2 odst. 4 písm. a) nebo b) vyhlášky č. 417/2016 Sb. o některých způsobech označování potravin, tj. pokud je tento výraz:

  • součástí názvu potraviny, názvu druhu, skupiny nebo podskupiny uvedené u jednotlivých druhů potravin v právních předpisech upravujících potraviny,
  • součástí popisné informace, a prvků, vztahujících se ke způsobu prezentace potraviny jako celku, která jeho použití prokazatelně odůvodňuje a neuvádí spotřebitele v omyl.

Samotná skutečnost, že potravina byla vyrobena v domácnosti, obytném domě neopravňuje PPP k tomu, aby nazýval potravinu „domácí.“

H\ KONTROLA OZNAČENÍ POTRAVIN V ČESKÉM JAZYCE

Potraviny na přechodných stáncích včetně mobilních provozoven s občerstvením v rámci farmářských trhů musí být
v souladu s ustanovením § 3 odst. 1 písm. e) zák. č. 110/1997 Sb. označeny povinnými informacemi stanovenými
v právních předpisech v českém jazyce.

I\ UVÁDĚNÍ NEZAVÁDĚJÍCÍCH ÚDAJŮ O POTRAVINĚ

PPP nesmí uvádět zavádějící údaje o potravinách ve smyslu čl. 7 nařízení (EU) č. 1169/2011. Informace o potravině musí být přesné, jasné a spotřebitelům snadno srozumitelné. PPP odpovídá za veškeré změny informací o potravině, které jsou k ní připojeny, jež učiní. PPP nesmí upravovat informace připojené k potravině, pokud by tyto úpravy mohly uvádět konečného spotřebitele v omyl.

K\ KONTROLA DODRŽOVÁNÍ HYGIENICKÝCH POŽADAVKŮ

Hygienické podmínky k prodeji na stánku či mobilní provozovně s občerstvením jsou stanoveny stejně jako v případě kamenných obchodů, v nař. č. 852/2004. Je zřejmé, že některé požadavky mohou být společné pro všechny typy potravinářských provozoven (např. ošetření rizika kontaminace, zajištění dostatečného čištění či případné zajištění teplotního režimu prodávaných potravin či pokrmů). To znamená, že PPP provozující stánek či mobilní provozovnu musí dodržovat obecná pravidla a hygienické požadavky Přílohy II kapitoly V až XII nař. č. 852/2004. Jedná se o dodržování požadavků:

  • na zařízení stánku uvedených v příloze II kapitole V nař. č. 852/2004
  • na manipulaci s odpady uvedených v příloze II kapitole VI nař. č. 852/2004
  • na zásobování (pitnou) vodou uvedených v příloze II kapitole VII nař. č. 852/2004
  • na ochranu potravin před kontaminací dle přílohy II kapitoly IX bod 2 a 3 nař. č. 852/2004
  • na zavedení postupů pro regulaci škůdců dle přílohy II kapitoly IX bod 4 nař. č. 852/2004
  • týkajících se balení potravin uvedených v příloze II kapitole X nař. č. 852/2004
  • na školení osob manipulujících s potravinami dle přílohy II kapitoly XII nař. č. 852/2004

Podrobnější informace jsou k dispozici zde: odkaz na článek „Hygiena potravin a požadavky na provozovnu – potravinářské prostory.

Vedle obecných hygienických požadavků Přílohy II nař. č. 852/2004 se musí PPP v případě přechodných stánků
a mobilních provozoven také řídit hygienickými požadavky Přílohy II kapitoly III nař. č. 852/2004.

K1\ Zařízení pro udržování odpovídající osobní hygieny (včetně zařízení pro hygienické mytí a osušování rukou)  

Podle požadavků Přílohy II kapitoly III nař. č. 852/2004 musí být i v případě stánků a mobilních provozoven k dispozici vhodná zařízení pro udržování odpovídající osobní hygieny (včetně zařízení pro hygienické mytí a osušování rukou, hygienické sanitární systémy). Taktéž by měl být zajištěn přístup k sociálnímu zařízení, tj. přístup na toalety., přičemž jsou zvažována zejména rizika spojená s různým typem činnosti v rámci stánkového prodeje potravin. Z praktických důvodů s ohledem na stánkový a mobilní charakter provozu lze zajistit přístup k sociálnímu zařízení i alternativním způsobem – dostupnost sociálního zařízení v docházkové vzdálenosti (veřejné záchody, záchody umístěné v domácnosti v blízkosti stánku, záchody vyčleněné pro úzký okruh osob, např. zaměstnanecké WC v obchodním centru, zaměstnanecké WC na čerpací stanici, městském úřadu apod.).

K2\ U stánků musí být, je-li to nezbytné, povrchy přicházející do styku s potravinami udržovány v čistotě
a v bezvadném stavu a snadno čistitelné, a je-li to nezbytné, dezinfikovatelné. To vyžaduje použití hladkých, omyvatelných a korozivzdorných netoxických materiálů, pokud PPP nepřesvědčí SZPI o vhodnosti jiných použitých materiálů

K3\ Zajištění přívodu teplé nebo studené pitné vody

PPP musí zajistit odpovídající přívod teplé nebo studené pitné vody při zohlednění konkrétního typu činnosti a rizik, které tato činnost představuje. Z praktických důvodů s ohledem na stánkový a mobilní charakter provozu lze zajistit přívod vody pro účely čištění zařízení a pracovních nástrojů a zajištění osobní hygieny alternativními prostředky (např. odběrem z nádoby s pitnou vodou, barelového výdejníku vody, ohřevem vody v rychlovarné konvici či systémem s automatickým ohřevem vody apod.).

K4\ NAKLÁDÁNÍ S ODPADY A JEJICH LIKVIDACE

Prodejce musí zajistit likvidaci narušených potravin vyloučených nevhodných ke spotřebě (např. nahnilé a plesnivé ovoce a zelenina, masné a mléčné výrobky s prošlými daty použitelnosti, poškozené, deformované a znečištěné potraviny, obaly od potravin  popř. další odpady produkované na stánku. Potravinářské odpady, nepoživatelné vedlejší produkty a jiný odpad musí:

  • být průběžně odstraňovány z prostor, kde se nacházejí potraviny, nesmí docházet k jejich hromadění,
  • být ukládány do uzavíratelných nádob, které musí být udržovány v bezvadném stavu a musí být dle potřeby snadno čistitelné a dezinfikovatelné.

Pokud na stánku vznikají vedlejší produkty živočišného původu, musí provozovatel zajistit bezpečné zacházení s těmito produkty dle požadavků stanovených v nařízení (ES) č. 1069/2009. Mezi vedlejší produkty živočišného původu patří např. odřezky masných a mléčných výrobků, zmetkové či vyřazené potraviny živočišného původu, rozbitá vejce či veškerý odpad vznikající v zařízeních společného stravování. Na vedlejší produkty živočišného původu se vztahují některá specifická omezení např. zákaz krmení hospodářských zvířat jiných než kožešinových odpady ze stravovacích zařízení.

Podrobnější informace jsou k dispozici zde: odkaz na článek „Odpady“.

K5\ OCHRANA POTRAVIN PŘED KONTAMINACÍ

PPP musí zajistit přiměřenou ochranu potravin před prachem a kontaminací – tedy např. před dotykem se zemí, před kontaktem s kupujícími (ti nesmí na nabízené potraviny sahat, kýchat, kašlat…). Prodejce musí při manipulaci s nebalenými potravinami používat vhodné podávací náčiní či jednorázové rukavice. To platí zejména pro potraviny, které jsou určeny k přímé spotřebě (např. pokrmy, nebalené běžné, jemné a trvanlivé pečivo, některé druhy cukrářských výrobků a cukrovinek a nelze je již žádným běžným způsobem očistit nebo omýt. Při posouzení rizika je nutné vzít v úvahu i možnost kontaminace živočišnými škůdci, a to především hmyzem, nebo kontaminaci nesprávným uložením nebalených potravin po přepravě (uložení přepravek se znečištěným dnem na další přepravky).

L\ KONTROLA DODRŽOVÁNÍ POŽADAVKŮ NA OSOBNÍ HYGIENU

Pracovník v potravinářském podniku (tedy i osoba zajišťující provoz stánku) je povinen dodržovat základní zásady osobní hygieny. zejména základní hygienické požadavky a návyky při manipulaci s potravinami, pečovat o tělesnou čistotu
a hygienu, udržovat pracovní oděv čistý. Provozovatel stánku musí zajistit, že v podniku budou pracovat pouze osoby zdravotně způsobilé pro práci v potravinářském podniku (tj. osoby, které netrpí žádným alimentárním onemocněním či infikovanými poraněními, kožními infekcemi, vředy nebo průjmy). Osoby, které při pracovních činnostech přicházejí do přímého styku s potravinami, zařízením, náčiním nebo plochami, které jsou ve styku s potravinami, musí disponovat zdravotním průkazem dle zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného, musí jej mít při sobě a na žádost inspektora jej při kontrole předložit

M\ KONTROLA POSTUPŮ ZALOŽENÝCH NA ZÁSADÁCH HACCP

Na PPP se vztahuje povinnost zavést postupy založené na zásadách HACCP (tj. provést analýzu rizika a stanovit kritické kontrolní body) podle nař. č. 852/2004. PPP nemusí zpravidla zavádět „plný“ HACCP. Bezpečnost potravin může být
u málo rizikových činností zajištěna dodržováním bezpodmínečně nutných hygienických požadavků. V případě činností, které představují vyšší míru rizika, by měl PPP ovládat možná nebezpečí uplatněním (používáním) doporučených postupů správné hygienické praxe s prvky založenými na HACCP. Postupy zavedené na zásadách HACCP by měly mít písemnou formu.

N\ POŽADAVKY NA PŘEDMĚTY PRO STYK S POTRAVINAMI

Všechny předměty, nástroje, zařízení a obalové materiály musí být vyrobené z materiálů určených pro styk s potravinami, které splňují  požadavky nařízení (ES) č. 1935/2004, potažmo dalších prováděcích právních předpisů. Vodítkem při výběru vhodných předmětů a materiálů může být označení „pro styk s potravinami“ nebo symbolem sklenice a vidličky. U obalů PPP zabezpečí, aby nedocházelo k uvádění na trh potravin s obalem poškozeným, deformovaným, znečištěným, zaplísněným nebo zjevně narušeným.

O\ KONTROLA KVALITY POTRAVIN

PPP zabezpečí požadavky na kvalitu ve smyslu ustanovení zák. č. 110/1997 Sb., a ve smyslu navazujících prováděcích předpisů, tj. vyhlášek. Prováděcí vyhlášky k zák. č. 110/1997 Sb., včetně „komoditních“ vyhlášek jsou dostupné ve Sbírce zákonů (platná znění) nebo na portálu veřejné správy www.portal.gov.cz. Znění evropských předpisů najdete např. na adrese http://eur-lex.europa.eu/cs/index.html

P\ PRODEJ A ZPRACOVÁNÍ VOLNĚ ROSTOUCÍCH JEDLÝCH HUB

PPP, který uvádí na trh na stánku volně rostoucí jedlé houby, musí mít odbornou způsobilost, kterou prokazuje osvědčením prokazujícím znalost hub vydaným krajskou hygienickou stanicí.

Zpracoval: Ing. Miloš Kavka