Květná 15, 603 00 Brno, epodatelna

ID datové schránky: avraiqg
IČO: 75014149, DIČ: CZ75014149
Prohlášení o přístupnosti | Zásady ochrany soukromí
Tisková zpráva Ministerstva zemědělství
Ministr zemědělství Jaroslav Palas dnes představil značku, kterou budou označovány kvalitní domácí potravinářské a zemědělské produkty oceňované v rámci Národního programu pro podporu domácích potravin. Podmínkou k propůjčení značky, ve všech případech na tři roky, je splnění sedmi níže definovaných kritérií. Vlastnictví značky může být po stanovené lhůtě prodlouženo, ale také může být kdykoliv při porušení podmínek odebráno. Značku bude jednotlivým potravinářským nebo zemědělským produktům propůjčovat osobně ministr zemědělství. Očekáváme, že první výrobek nesoucí značku domácí kvality, bude představen na 30. ročníku Země živitelka, která se uskuteční koncem srpna, tradičně v Českých Budějovicích.
Program je maximálně otevřen tak, aby všichni výrobci či producenti podnikající na území České republiky a splňující všechny další podmínky, měli možnost do programu vstoupit. O značku budou jednotliví zájemci žádat Ministerstvo zemědělství, úsek náměstka pro potravinářskou výrobu a obchod, konkrétně Odbor potravinářské výroby. Registrace není podmíněna vstupním poplatkem. Ze strany žadatele budou hrazeny pouze nezbytné náklady, např. kvalitativní testy, apod. Požadovanou kvalitu a složení výrobků bude pro potřeby udělení značky posuzovat a po jejím udělení i následně kontrolovat Státní zemědělská a potravinářská inspekce, případně za pomoci Státní veterinární správy, odborných ústavů a regionálních pracovišť – zemědělských agentur MZe. V případě porušení podmínek programu bude možné značku odebrat. Podrobné podmínky programu jsou uvedeny v „Zásadách, kterými se stanovují podmínky pro udělení národní značky pro české potraviny a zemědělské produkty“. Od 1. 1. 2004 bude známky spravovat vznikající Marketingová agentura.
Národní program podpory kvalitních českých potravin je obdobou nejrůznějším státních a polostátních prezentačních a propagačních systémů národní potravinářské produkce v zemích Evropské unie, kandidátských a dalších zemích. Jde o marketingový nástroj, který není v rozporu s mechanismy WTO (Světové obchodní organizace) a slouží především k lepší orientaci spotřebitele, identifikaci typických národních potravinářských produktů a prezentaci nadstandardně kvalitních a bezpečných potravin. Podobný program doposud v České republice chyběl, a tak věříme, že jej naši spotřebitelé při jeho zrodu svým zájmem podpoří.
Do tvorby sloganu a loga se zapojilo v rámci průzkumu trhu celkem 16 profesionálních agentur a ve stejný čas, na základě výzvy ministra zemědělství z uplynulého měsíce, také laická spotřebitelská veřejnost. V rámci této veřejné výzvy určené všem, kteří projeví zájem, se do data uzávěrky přihlásilo celkem 262 subjektů, z toho 172 návrhů obdrželo ministerstvo zemědělství v elektronické podobě a 90 návrhů poštou.
Nejčastějšími motivy byl koláč a slovo kvalita, a to v nejrůznějších podobách. Mnoho návrhů vycházelo ze státní vlajky České republiky, ale také dalších národních symbolů, jako je lev, či lipový list. Objevily se také motivy nakousnutého jablka, srdce, královské koruny, talíře, květiny, pečetí, apod. Výzva ministra zemědělství oslovila široké spektrum naší populace, profesionály i amatéry, muže i ženy, mladé i starší. Pravděpodobně nejstarším účastníkem z řad laické veřejnosti pak byl 90-ti letý pan Antonín Šnejdar. Zajímavostí byly mimo jiné i dva návrhy zaslané českými občany žijícími v USA.
V mnoha doprovodných dopisech přicházejících na základě výzvy zazněla maximální podpora této myšlence, vyplývající především z přesvědčení o tradici, kvalitě a bezpečnosti našich potravin. Stejně tak vyjádřili pisatelé touhu po snazší identifikaci našich výrobků a zájem o upřednostnění a pravidelnou koupi takto značených potravin.
Z došlých amatérských návrhů vyhodnotila pracovní skupina celkem čtyři finalisty, jejichž návrhy jsou součástí dodaných informací. Pro nejúspěšnější návrh loga, které včetně představení autora vyhlásí ministr zemědělství, je po dohodě s Potravinářskou komorou ČR, jako hlavní výhra připravena věcná cena – „plná lednička po celý rok“. Výherce bude mít každý měsíc, po dobu jednoho roku, nárok na potravinářské zboží tuzemské provenience v hodnotě 2.000 Kč, a to dle vlastního výběru. Ostatní finalisté, včetně zvláštní ceny pro nejstaršího autora návrhu, obdrží propagační a upomínkové předměty Ministerstva zemědělství ČR.
Jak vyplynulo z ankety probíhající uplynulý měsíc na internetovém serveru iDNES, je pro tuzemské spotřebitele podpora českých potravin důležitá. Na otázku, zdali má ČR stejně jako jiné evropské země podporovat kvalitní tuzemské potraviny, odpovědělo kladně 1040 hlasujících, zatímco pouhých 24 lidí bylo opačného názoru. Z dalších dotazů vyplynulo, že se lidé sami chtějí svým výběrem při nákupu aktivně zapojit do jejich podpory. Anketa také prokázala, že v případě potravin není pro tuzemské spotřebitele v řadě případů nejdůležitějším kritériem cena. Zatímco totiž cenu upřednostňuje ze spektra oslovených při rozhodování o nákupu potravin 23 procent hlasujících, kvalita je podle ankety na iDNES nejdůležitější pro 67 procent hlasujících. Zbylých deset procent považuje za rozhodující impuls při výběru potravin konkrétního výrobce.
Podle šetření TNS Factum se po srovnání údajů za poslední dva roky ukazuje, že stále zůstávají vysoké preference českých výrobků v oblasti piva, vína, potravin a nealkoholických nápojů a převažují i v ostatních kategoriích sledovaných komodit. Zajímavé jsou rovněž důvody vedoucí k preferenci českých nebo zahraničních výrobků. Zatímco v roce 1993 to byla jednoznačně cena, která vedla ke koupi našeho zboží, a jen u menší části populace hrála roli znalost výrobce, tradice a dobrá zkušenost s výrobkem. Z výsledků dalších šetření můžeme usuzovat na určitý „návrat“ českých spotřebitelů k tradicím a pocit podpory českých výrobců.
Spotřebitelé také postupně přicházeli k přesvědčení, že české zboží ve většině případů překračuje, nebo je minimálně stejně kvalitní jako zahraniční výrobky. Cena přestala být jediným důvodem preference našich produktů. Tyto postoje se vykrystalizovaly již v průběhu devadesátých let, v poslední době nedochází k převratným změnám. Hlavními důvody pro preferenci tuzemských produktů je v současné době především zvyk, podpora českých výrobců a srovnatelná kvalita se zahraničními produkty.
Sedm kritérií, které musí oceněné potravinářské výrobky splňovat:
1. Výrobcem je fyzická nebo právnická osoba se sídlem na území ČR, která oceněný výrobek bude pravidelně dodávat do tržní sítě.
2. Spolu s přihláškou výrobce předloží technickou dokumentaci k danému výrobku, která bude obsahovat parametry jakosti a zdravotní nezávadnosti, požadavky na základní surovinu a hlavní znaky technologického postupu.
3. Přihlášený potravinářský výrobek musí splňovat požadavky zákona č. 110/1997 Sb. o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů v platném znění včetně prováděcích vyhlášek Ministerstva zemědělství k tomuto zákonu.
4. Žadatel musí být držitelem certifikátu ISO nebo certifikátu systému kritických bodů. Výrobce předloží certifikát vydaný certifikačním orgánem.
5. Spotřeba tuzemských surovin pro výrobu přihlášených potravin a zemědělských produktů musí splňovat následující podíly na celkové spotřebě surovin:
mléčné, masné, drůbeží, rybí a mlynářské výrobky, těstoviny, chléb a běžné pečivo – 90% ostatní výrobky – 70% U výrobků (především nápojů) nebude při výpočtu procentického zastoupení surovin kalkulováno s přidanou vodou. U výrobků, kde je nezbytné použít suroviny z dovozu, protože se v ČR nedají vyprodukovat zejména
cukrovinky s obsahem kakaa, ořechů a suchých plodů, ovocné šťávy a džusy, výrobky z mořských ryb, podíl domácí suroviny musí tvořit nejméně 40%.6. Podíl národní práce na výrobě představuje 100%. Výrobce tuto skutečnost doloží čestným prohlášením.
7. Výrobce je povinen dodržovat pravidla správné výrobní a hygienické praxe u zpracovaných výrobků, respektive správné zemědělské praxe u zemědělských produktů. Tuto skutečnost prověří u potravinářských výrobců SZPI, u zemědělských podniků příslušná zemědělská agentura MZe.
Foto: Příklady použití značky pro české potraviny a zemědělské produkty
Zdroj: Ministerstvo zemědělství