Stáhněte si mobilní aplikaci google play Stáhněte si mobilní aplikaci app store
Přejít na:

Citron

17. 05. 2013
 

Ovocná potravina - citron, obsah citronu max. 75%, obsah vody  22%

 

Text poplašné zprávy:

Pozor na etikety i u ovoce a zeleniny
Čtěte i etikety při koupi ovoce nebo zeleniny. I ovoce může obsahovat nebezpečná éčka, přidanou vodu nebo aspik.
Aféra s křehčeným kuřecím masem, které je doslova napumpované vodou nebo další průšvih s napíchanými kusy vepřového masa či mletého masa opět „osvěženého“ o nějaký ten decilitr vody a emulgátory má své pokračování. Jak se podařilo zjistit, podobnými obchodními praktikami se některé řetězce snaží napakovat i na prodeji ovoce či zeleniny. Do vybraných druhů tito vynalé­zavci vstřikují vodu, emulgátory, barviva a přírodní ztužovadla. Ovoce tak zůstane déle čerstvé, ale hlavně se zvýší jeho váha. Nejvíce takto trpí dražší exotické ovoce, kde každý dekagram váhy navíc představuje i desetikorunové položky na jeho celkové ceně. Stále vyšší poptávka českého zákazníka po nízkých cenách ovšem nutí takto upravovat i běžné ovoce, zřídka pak zeleninu. Z pochopitelných důvodů se nejsnáze pumpuje voda a emulgátory do citrusových plodů (citrony, pomeranče, mandarinky apod.). Dále pak do vodních melounů a hroznového vína. Tlak potřebný na vpravení vody do těchto druhů ovoce miniaturními jehličkami nemusí být velký a dané ovoce tak může pojmout až 30% vody navíc. Doma možná zajásáte, že jste z citronu vymačkali obdi­vuhodné množství šťávy, ale pravda je bohužel velice smutná. Z citronu vymačkáte jen chemicky upravenou vodu, která byla do citronu vpravena umělým způsobem. Složitější proces pak předsta­vuje pumpování vody a emulgátorů do ananasů, jahod či hrušek. I zde lze zvýšit váhu jednotlivého kusu ovoce až o 10%. Obchodní řetězce ve svých podvodech sází na obecně známý fakt, že maso i ovoce a zelenina jsou vlastně z velké části tvořené vodou. Zejména u ovoce pak informace na etiketě, že „ovocná potravina“ (jak tyto výrobky nazývají), obsahuje nějaké množství vody, vlastně jen dokumentuje množství vody v ovoci. Ale není tomu tak. Informace na etiketě o množství vody je právě voda, která byla vpravena do ovoce navíc uměle. Řetězce taktéž v poslední době hromadně předělávají své provozovny tak, aby se ovoce a zele­nina vážila až u pokladny. Pokud si totiž své ovoce vážíte sami, potom vám z váhy vyjíždí etiketa, která dle zákona musí obsahovat informace o složení. Tam se snadno dočtete o složení banánu, mandarinky nebo ananasu (viz obrázek níže). Pokud vám ovšem ovoce zváží až u pokladny, žád­nou etiketu ani nemáte šanci vidět! Potom si nakupujete takto „vylepšené“ ovoce v dobré víře a ve sladké nevědomosti.Kromě okrádání zákazníka je ovšem největší riziko zdravotní. U níže uvedeného obrázku citron obsahuje kromě „neškodných“ éček i emulgátor E384 - Citronan isopropylnatý neboli isopropyl citrát, jenž má za úkol ztužovat vodu a zabránit procesu žluknutí, jež v citronu po nějaké době způ­sobuje stopové množství nenasycených mastných kyselin.Problém je v tom, že používání tohoto emulgátoru je v ČR zakázáno! Realita je ovšem smutná. Kromě zakázaného éčka obsaženého v citronu se řetězce nedopouští ničeho nekalého. Pokud na etiketě při vážení označí citron jako „Ovocná potravina – citron“ a vypí­ší jeho kompletní složení s procentuálním podílem jednotlivých složek citronu, není tento fakt nijak právně napadnutelný. Sporné je vážení ovoce na pokladně, kdy žádnou etiketou pokladní ovoce neopatří. Jediná dobrá rada pro českého zákazníka je tedy stále stejná:Čtěte etikety.Nekupujte takto upravené ovoce.Stěžujte si u svého obchodníka, že podobné ptákoviny nehodláte kupovat natož konzumovat.
Zde zakoupená ovocná potravina citron. Logo a název výrobce byl záměrně rozostřen.

 

 
citrón - falešná etiketa.png
citrón - text etikety.png
 
 

Skutečnost:

Zmiňovaný emulgátor (E 384 Citronan isopropylnatý) je používán v rostlinných olejích a margarínech, jeho účelem je zabraňovat žluknutí, jeho použití je však v České republice zakázáno. Tato látka je rozpouštěna v tucích a její použití v ovoci by nemělo žádný smysl. Podobně není jasný ani způsob, jak by bylo možné takové množství vody do ovoce vložit, navázat a udržet.  
Inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce se s podobnou etiketou v tržní síti nesetkali. Etiketa v této podobě koluje pouze po sociálních sítích a jeví se jako počítačově upravená.  Domníváme se proto, že se v tomto případě jedná o poplašnou zprávu, jejímž cílem je vyvolat zmatek.