Stáhněte si mobilní aplikaci Stáhněte si mobilní aplikaci Stáhněte si mobilní aplikaci
Přejít na:

Zázračné pilulky na internetu

10. 05. 2013
 

Zájem spotřebitelů o internet roste každým dnem. Je to pohodlné, nemusíme opustit pohodlí domova, můžeme vybírat z nespočetně mnoha výrobků, porovnávat ceny i hodnocení jiných uživatelů. Ale takové „nakupování na dálku“ má i mnohá rizika, a pokud nejsme dostatečně obezřetní, můžeme se často dostat do problémů a přijít o naše těžce vydělané peníze.

Stoprocentní bezpečnost při nakupování na internetu vám nikdo nezaručí, ale vy sami můžete posílit svou pozici tím, že budete znát svá práva a budete věnovat zvýšenou pozornost informacím, které o dodavateli získáte z webové stránky.

SZPI věnuje kontrole potravin na internetu velkou pozornost, ale její kompetence jsou omezené v okamžiku, kdy dodavatel sídlí mimo území České republiky. A to je právě častý případ u nabídek „zázračných pilulek“ zejména na hubnutí, zvětšení ňader či na potenci. A protože cesta vedoucí k objednání takových zázračných pilulek vykazuje spoustu společných a charakteristických rysů, rádi bychom se zde s vámi podělili o některé zkušenosti a postřehy získané při kontrole těchto webových stránek či šetření vašich podnětů.

Tato cesta k „zázraku“ má většinou 3 fáze:

  • Na začátku je většinou banner nebo dokonce e-mail ve vaší poštovní stránce, kde se dozvíte o novém, zaručeně účinném prostředku slibujícím například zhubnutí až 10 kg za týden! Pokud ve vás tato nabídka vzbudí zájem, kliknete na odkaz.
  • Ocitnete se na webových stránkách, které budí zdání, že se zabývají třeba zdravou výživou. Dočtete se spoustu nadšených informací o úžasných účincích nového prostředku XYZ. Ty jsou ještě podpořeny spoustou kladných názorů a obrázků „před“ a „po“. Někde na této stránce je sdělení: „Reklama – klikněte pro vyzkoušení!“ A protože jste asi zvědaví, kliknete.
  • Stránka, na kterou jste byli přesměrováni je věnovaná zázračnému přípravku XYZ a přináší další chvalozpěvy na výrobek podpořené výlevy spokojených zákazníků. Stránka je zakončená objednávkou, stačí zadat údaje o sobě a výrobek objednat…

…ALE tady pozor!
Pokud si přípravek objednáte a objednávka je následně potvrzena, dojde mezi vámi a dodavatelem k uzavření smlouvy na dálku, která je právně zakotvena v občanském zákoníku. Ještě před tím než smlouvu uzavřete, je tedy mimořádně žádoucí dozvědět se něco o tom, s kým se smlouvu chystáte uzavřít. Předejdete tak mnohým zklamáním a problémům.
Položte si jednoduchou otázku – kdo vlastně je na druhém konci? Jaké je jméno/název dodavatele a kde vlastně sídlí? I když jsou stránky v českém jazyce a cena za pilulky je v českých korunách, neznamená to automaticky, že dodavatel má sídlo v ČR! Pokud na stránce s objednávkou není uveden žádný kontakt, zkuste si kliknout na odkaz „smluvní podmínky“, tam dodavatel obvykle identifikován je. 
A právě v případech zázračných pilulek je velmi často jako dodavatel uvedena společnost, která sídlí mimo území České republiky, nejčastěji i mimo Evropskou Unii. To samozřejmě automaticky neznamená, že tato firma je neseriózní a její výrobky špatné. Ale znamená to, že v případě vaší nespokojenosti může být vaše následná komunikace problematická a že kontrola tohoto dodavatele je mimo kompetence českých kontrolních úřadů.
Pokud si i tak chcete pilulky ze zahraničí objednat, důrazně doporučujeme přečíst si aspoň smluvní podmínky, vyhnete se tak případným nepříjemným překvapením.
SZPI není lhostejné, jaké přípravky jsou na internetu nabízeny jako doplňky stravy, a že spotřebitel je často vystaven klamavým praktikám. Rádi bychom Vás proto prostřednictvím tohoto portálu pravidelně informovali o možných problémech, které Vás mohou potkat při nakupování na internetu.

A na co si tedy dát pozor?

  • Sami posuďte prezentaci webové stránky, zda vám připadá důvěryhodná - zejména se v rámci webové stránky zaměřte na hledání názvu a sídla dodavatele.
  • Přečtěte si smluvní podmínky – z nich můžete například zjistit že:
    • dodavatel má sídlo mimo území ČR   a velmi často i mimo území EU a případné spory tak budou řešeny podle práva země, kde dodavatel sídlí…
    • dodavatel může vyžadovat poštovné v případě, že si zboží nepřevezmete…
    • dodavatel může v případě reklamace neúčinnosti doplňku stravy požadovat písemný důkaz - například v  potvrzení od lékaře o vaší váze před užíváním tabletek a po užívání…
    • pokud bude reklamace uznána a peníze vám společnost vrátí tak bez poštovného
    • pokud peníze vrátí, tak poštovné (často vysoké) nikoli…


A abyste v tom nebyli sami, SZPI pro vás postupně vytvoří seznam webových stránek, které mohou být potenciálně rizikové a již svou prezentací jsou v rozporu s právními předpisy EU i ČR (například uváděním nepovolených zdravotních tvrzení). Do budoucna by tak mohl vzniknout takový malý „seznam rizikových webových stránek a výrobků“, který Vám jistě bude dobrým pomocníkem a vodítkem pro bezpečnější nakupování na internetu.


Zpracoval: Ing. Miriam Bellofattová